Maghreb Forum: De positie van de Marokkaanse Vrouw : Marokkaanse moeders en opvoeding: Archive through 29 November 2004

Geplaats door
Boodschap
Woensdag, 10 November 2004 - 14:08
ProfileMarjoleinh (Marjoleinh)
IP: Logged
hallo,
In het kader van de recente gebeurtenissen wordt door diverse politici en instanties verwijtend gekeken naar de opvoeding van marokkaanse moeders. Voor een artikel in de Telegraaf zou ik graag met een marokkaanse moeder praten over hoe zij met haar kinderen omgaat. Als je met me wilt praten, zou ik dat zeer waarderen. Mijn e-mailadres: mhurkmans@telegraaf.nl
Edit Message  Admin Only - Ban IP Admin Only - Delete Message Admin Only - Move Message  Reply w/ Quote
Woensdag, 10 November 2004 - 15:17
ProfileXander (Xander)
Opvoeding van,of opvoeding door Marokkaanse moeders?
Edit Message  Admin Only - Ban IP Admin Only - Delete Message Admin Only - Move Message  Reply w/ Quote
Woensdag, 10 November 2004 - 17:33
ProfileAbu (Abu)
Hierbij roep ik iedereen op te zwijgen tegen Telegraaf"journalisten" omdat dat een blad is dit een neoconservatieve agenda dient, dat van Wilders, de Burke stichting en andere extreem rechtse fanatici.

De Telegraaf heeft de reputatie een fout blad te zijn en heeft eigenlijk nooit iets gedaan wat daarmee in tegenspraak is, ook niet ten tijde van beide wereldoorlogen. De Telegraaf is van dezelfde knakkers die ook o.a. Spits en S.B.S.6 en A.N.P (zowat de hele Volkskrant) uitgeeft. De Telegraaf is de grootste krant van Nederland en dat met die andere ideologisch verkleurde bladen en zenders en persdiensten is een groot deel van de reden waarom Nederlanders zo beroerd geinformeerd zijn over alles wat er in de wereld gebeurt.

Praten, buiten de woorden "geen commentaar" en "dat kan ik niet bevestigen, noch ontkennen" naast "er is geen gevaar voor de volksgezondheid" het hele repertoire van een professionele woordvoerder met dit roddelvod is beslist niet aan te bevelen.

U bent gewaarschuwd.
Woensdag, 10 November 2004 - 17:37
ProfileEuroka (Euroka)
Assertiviteitstrainer: "laat u door niemand vertellen wat u wel of niet moet doen !"

Cursist (Herman Finkers): "dat maak ik zelf wel uit !" :)

Het is dat ik zo weinig te melden heb, anders zou ik me vandaag nog aanmelden voor een uitgebreid interview met De Telegraaf. Al was het alleen maar om onze politiek geengageerde forumhopman Abu te stangen.

Wat mag dat "U bent gewaarschuwd" aan het eind van je bericht wel betekenen ? Het ziet er uit als een bedreiging. Begin jij nu ook al ?
Woensdag, 10 November 2004 - 17:53
ProfileAbu (Abu)
Ik bedreig helemaal niemand. Ik heb zelfs nog nooit iemand een klap verkocht buiten waar het mag en hoop ook niet dat het ooit hoeft. Als jij dat zo wilt opvatten prima ik wil alleen iedereen waarschuwen niet met dat roddelvod te praten.

Niemand hoeft de illusie te hebben dat de Telegraaf geinteresseerd is in iemands mening. Ze zijn alleen geinteresseerd in jouw naam en een bewijs dat ze met je gesproken hebben. De rest verzinnen ze zelf wel.
Woensdag, 10 November 2004 - 17:55
ProfileAbu (Abu)
Als iemand denkt dat ik lieg, laat ze het dan maar proberen.
Woensdag, 10 November 2004 - 17:57
ProfileMarc (Marc)
(Waar mag dat?)
Woensdag, 10 November 2004 - 17:58
ProfileAbu (Abu)
Op de mat.
Woensdag, 10 November 2004 - 18:02
ProfileMarc (Marc)
ach so:-)
ik meende dat je refereerde aan bepaalde lichaamsdelen die redelijk tot goed bestand zouden zijn tegen abuaans geweld
Woensdag, 10 November 2004 - 18:18
ProfileAbu (Abu)
ach so :-)
Nee zulke lichaamsdelen zijn er niet, maar misschien is een schop onder de kont niet direct levensgevaarlijk. Maar ik doe het sowieso ook niet meer want ik was te slecht en meestal was ik degene die de klappen kreeg.
Zaterdag, 13 November 2004 - 12:46
ProfileNijn (Nijn)
Als er dan al wordt uitgegaan van een andere betere rol voor moeders in dit land dan toch ook zeker voor de blanke zogenaamd wel goed opgevoede ...jochies die niet met hun ...... van andermans eigendommen en heiligdommen kunnen afblijven. Het zal vast wel weer neergesabeld worden door deze of gene maar waarom geen actie van alle vrouwen/moeders van Nederland om gezamelijk te werken aan een land waarin ieder kind zich veilig voelt en zich verantwoordelijk weet voor de de veiligheid van de ander. Groet van Nijn een moeder die zich schaamt om aan haar kinderen te moeten vertellen wat mensen elkaar aandoen.
Zaterdag, 13 November 2004 - 13:53
ProfileSama7 (Sama7)
Hallo/Nijn.
Een briljant idee meid.
De jeugd is de toekomst,en samen staan we sterk.
Mail mij Nijn als je wil,ik doe heel graag mee.
Groetjes sama7
Zaterdag, 13 November 2004 - 23:01
ProfileEuroka (Euroka)
Hallo Nijn, ik vind dat je gelijk hebt. Jeugd moet worden opgevoed om te kunnen functioneren in onze samenleving en vaak ontbreekt het ouders aan tijd of zin om daar serieus aandacht voor te hebben.
Na een lange werkdag voor de tv neerploffen is gemakkelijker dan je te verdiepen in wat je kind meemaakt en waar hij/zij mee bezig is.
Kinderen "afkopen" met geld, snoep en speelgoed zie ik ook overal om me heen. En kinderen willen bovenal aandacht en daar doen ze heel veel voor. Zelfs negatieve aandacht (boosheid, straf) is hen blijkbaar nog liever dan helemaal geen aandacht. En ik heb het beslist ook over autochtone kids uit keurige gezinnen.
Maandag, 15 November 2004 - 14:21
ProfileNijn (Nijn)
Je mail komt eraan sama! Ik ben ook op mijn werk aan het polsen welke vrouwen er mee willen doen aan een moeders/vrouwen project door alle culturen heen en het lijkt erop dat toch heel veel moeders in ieder geval iets willen doen. Iets willen uitdragen dat wat er nu in dit land gebeurd niet kan en dat dat zeker niet gebeurd uit hun naam. Het zou mooi zijn als we met een verzameling 'bontgekleurde' moeders een actie op poten kunnen zetten. Wellicht iets in de vorm van een (symbolisch) rugzak project welke waarden geef je je kind in ieder geval mee ongeacht je culturele achtergrond. Het zou goed zijn als we -nu we dan toch door door elkaar geschud zijn aan alle kanten- de nadruk gaan leggen op hetgeen wat ons bindt. Die verschillen zijn nu wel breed genoeg uitgemeten. Los van alles wat ons scheidt is er bij iedere goede moeder (en vader) de wens dat hun kind gelukkig en gezond opgroeit in een veilige omgeving. En daar heb je wel wat voor nodig ook oog voor de ander...om alvast maar een rugzakvullinkje te noemen. Nijn
Dinsdag, 16 November 2004 - 10:43
ProfileSama7 (Sama7)
Dank je Nijn voor je inzet, ik kan ook op de school van mijn dochtertje, vragen wie ermee wil doen, helaas is dit een zwarte school, hopelijk komt daar in de toekomst ook verandering in.
Dat van die rugzak lijkt mij ook wel wat, misschien kan mijn man via zijn werk wat regelen.(sponsor) Ik wens je heel veel succes Nijn, en als ik wat kan doen, dan hoor ik het graag van je.
Groetjes Sama7 :)
Zaterdag, 27 November 2004 - 15:10
ProfileBabyblues (Babyblues)
Emancipatie moeder beschermt tegen djihad
door Carla Rus (zij is psychiater en traumatoloog)
2004-11-06

"Jongens krijgen in moslimgezinnen geen respect bijgebracht voor de moeder; zij kan zich buiten niet redden en wordt thuis onderdrukt. Dat maakt de jongens gevoelig voor de djihad.

Wanneer moslimjongens, zeker als zij goed geschoold zijn, gefrustreerd worden in de hoge verwachtingen van hun maatschappelijke kansen, raakt hun fragiel in de maatschappij gewortelde identiteit diep gekwetst.

Anders dan meisjes, die de neiging hebben om bij een identiteitscrisis de agressie op zichzelf te richten, richten jongens de agressie op de buitenwereld. Allochtone meisjes doen eerder een zelfmoordpoging (vijf keer vaker dan autochtone) en jongens vertonen eerder macho- en crimineel gedrag. Zij zoeken in hun gekwetstheid steun bij een bende van soortgenoten, met wie zij wanhopig op zoek gaan naar een identiteitsbeginsel waar ze zich aan vast kunnen klampen. Naar iets gemeenschappelijks, iets waardoor ze uit kunnen stijgen boven hun gekwetste trots en zich verheven kunnen voelen boven de maatschappij die hen dit aandoet. Daarna kan volgens Sadik Harchaoui, bestuurslid van Forum, een proces van zelfisolering op gang komen, dat ze kwetsbaarder maakt voor rekrutering voor de djihad.

Maar de isolering was al veel langer gaande. Die begon toen zij kleine jongens waren. Ze werden opgevoed door machteloze ouders die onze maatschappij onvoldoende kenden en hen dus slecht hierop konden voorbereiden. Dit geldt in het bijzonder voor de moeder. Zij krijgt in veel islamitische gezinnen slechts een rol als huisvrouw toebedeeld en verwerft pas macht wanneer zij op oudere leeftijd boven haar schoondochters komt te staan.

Het gebrek aan respect voor de vrouw wordt de jongen met de paplepel ingegeven. Want wat betekent het voor zijn vrouwbeeld, dat hij als 8-jarige zijn volwassen moeder moet chaperonneren, wanneer ze naar de dokter gaat? En wat als zijn vader zijn moeder mag slaan, als zij het eten aan laat branden of ruzie met hem maakt? Uit een Turks onderzoek blijkt dat 39 procent van de islamitische vrouwen het onder bepaalde omstandigheden goedkeurt dat hun man hen slaat. Welke invloed dit heeft op de identiteit van de jongen in relatie tot zijn zussen, de meisjes in zijn klas, de vrouwelijke verpleegkundige, arts, de lerares, laat zich niet moeilijk raden.

Wanneer een jongen geen respect heeft voor zijn vrouwelijke mentor, en de vader van die jongen niet eens met haar wil spreken, verkleint die vader daarmee op termijn de maatschappelijke kansen van zijn zoon. Want in sollicitatiecommissies zitten tegenwoordig vaak invloedrijke vrouwen. Zij voelen ragfijn aan dat zij van de sollicitant minder respect krijgen dan hun mannelijke collega's. En die mannen kiezen bijna nooit partij voor de sollicitant: zij zijn solidair met hun vrouwelijke collega.

Het minderwaardige vrouwbeeld is niet de enige reden voor zijn kleinere kansen op de arbeidsmarkt. Sociaal-economische achtergrond en discriminatie spelen hierbij waarschijnlijk een grotere rol. Maar gering is de factor zeker niet. En voor de omstandigheden waarin een jongeman gevoelig wordt voor rekrutering voor de djihad, speelt zij zelfs een cruciale rol. Een kind ontwikkelt zelfrespect in een subtiele interactie tussen ouder en kind. Daarbinnen geldt wederzijds respect. Pas onder die condities krijgt het kind de ruimte om zelfreflectie en zelfkritiek te ontwikkelen. Met een moeder die onvoldoende wordt gerespecteerd, loopt haar zoon het risico op een gemankeerd zelfrespect en een onderontwikkeld vermogen tot zelfreflectie. Dit maakt hem kwetsbaar voor narcistische krenkingen en gevoelig voor radicale bewegingen die deze krenkingen schijnbaar kunnen opheffen.

Soms is de enige kans voor een arme negerjongen uit een Amerikaans getto om niet op het criminele pad te komen, zijn stevige, geëmancipeerde moeder. Scheldend en tierend en vol liefde weet ze hem voor de poorten van de bende weg te slepen. Zij kan die macht echter slechts uitoefenen door het respect dat hij voor haar heeft. Dat respect zou zij nooit gekregen hebben wanneer zij zomaar door mannen geslagen mag worden."

Dit vond ik wel een interessant stuk. Ik ben trouwens benieuwd hoe het staat met het initiatief van Nijn? Sama7? Moeders die de handen ineen slaan, ik voel er wel wat voor.
Zondag, 28 November 2004 - 05:24
ProfileSama7 (Sama7)
Hallo, Babyblues.
Een zeker interessant stuk.
Maar is het niet ook de schuld van de mannen? doorat zij de moeders slecht behandelen geven zij het voorbeeld aan hun zonen.
Maar dat neemt niet weg dat de moeder voor haar rechten moet pleiten, en respect moet opeisen.
In veel gevallen wil de moeder haar gezin niet verliezen en daarom de verneding maar voor lief neemt.
Want vaak eindigt zo'n geemancipeerde vrouw in een scheiding.
Opvoeding is heel moeilijk, en daarvoor is niet alleen maar de moeder verantwoordelijk, maar de vader net zo goed.
Het is een feit dat de jongens meer naar hun vader luisteren dan naar hun moeder, ik vind dan ook dat de man hier veel schuld aan heeft.
En ik bedoel niet alle mannen, voor het geval ik verkeerd begrepen wordt.
Helaas heb ik nog niets gehoord van Nijn, zij zou mij mailen, en misschien komt dat nog, ik hou je op de hoogte babyblues.:)
Maandag, 29 November 2004 - 11:36

Quote:

Origineel geplaatst door Sama7 (Sama7)

Hallo, Babyblues.
Een zeker interessant stuk.
Maar is het niet ook de schuld van de mannen? doorat zij de moeders slecht behandelen geven zij het voorbeeld aan hun zonen.
Maar dat neemt niet weg dat de moeder voor haar rechten moet pleiten, en respect moet opeisen.
In veel gevallen wil de moeder haar gezin niet verliezen en daarom de verneding maar voor lief neemt.
Want vaak eindigt zo'n geemancipeerde vrouw in een scheiding.
Opvoeding is heel moeilijk, en daarvoor is niet alleen maar de moeder verantwoordelijk, maar de vader net zo goed.
Het is een feit dat de jongens meer naar hun vader luisteren dan naar hun moeder, ik vind dan ook dat de man hier veel schuld aan heeft.
En ik bedoel niet alle mannen, voor het geval ik verkeerd begrepen wordt.
Helaas heb ik nog niets gehoord van Nijn, zij zou mij mailen, en misschien komt dat nog, ik hou je op de hoogte babyblues.

Hoi Sama, dankjewel voor je reactie!

Even voor de duidelijkheid: ik wilde met dit stuk echt niet suggereren dat vrouwen schuld hebben aan deze situatie - integendeel. Het zijn de mannen die hun vrouw slecht behandelen en daarmee hun zonen het slechte voorbeeld geven. En het kennelijk normaal vinden dat hun zonen vooral naar hèn luisteren. Dat is fnuikend voor het vrouwbeeld van de opgroeiende zonen, maar voor de dochters net zo goed. We weten dit in nl maar al te goed, want vroeger speelde dit in "autochtone" gezinnen ook veel (ongetwijfeld nog steeds wel, maar toch stukken minder).
Het probleem is volgens mij dat het voor de moslimmannen (daar gaat het artikel immers over) wel best is zo. Ze zijn de baas en dat is in een "machocultuur" toch niet onbelangrijk. Dus als de vrouwen gaan zitten wachten, hopen en bidden dat het ooit beter zal worden...dat kan lang gaan duren. De feministen zijn hier zo'n 30 jaar geleden voor op de barricades gegaan, want ze vermoedden dat de man zijn machtspositie niet zonder slag of stoot zou opgeven. Ik kan niet beoordelen of dat de beste strategie was. Feit is dat er sindsdien wel heel wat is verbeterd in de verhouding tussen mannen & vrouwen. En voor mannen zijn er uiteraard ook veel voordelen aan meer gelijkwaardigheid. Niet meer in je eentje de zware last van het kostwinnerschap, maar ook (veel leuker) veel meer betrokkenheid bij je kinderen. Genieten van het vader-zijn en dit openlijk kunnnen uiten (achter kinderwagens, in speeltuinen etc...). En het positieve effect op de kinderen laat zich raden. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat kinderen van autochtonen het maar mooi getroffen hebben, ouders weten er op allerlei manieren wel weer een zooitje van te maken...Zie de vele scheidingen en vooral de manier waarop die verlopen. Maar dat heeft vele oorzaken en is dus niet af te schuiven op vrouwenemancipatie.

Om een lang verhaal kort te maken: de schuldvraag moeten we misschien maar overslaan. Om vervolgens stil te kunnen staan bij "wiens verantwoordelijkheid is het?" Als de moeders van nu een beter leven willen en een beter voorbeeld willen creëren voor hun zonen en dochters, ontkomen ze er denk ik niet aan om het initiatief te nemen. Samen. En dat zal ongetwijfeld met offers gepaard gaan. Maar is alles uiteindelijk niet beter dan zelfopoffering?

Groetjes, bb (die vroeger thuis gezien heeft waar "zelfopoffering" toe kan leiden. En, daarom, nu nog dagelijks in haar handjes knijpt met haar "verlichte" man en geweldig leuke vader..!)
Maandag, 29 November 2004 - 15:47
ProfileMarc (Marc)
(liefde maakt blind?)
Maandag, 29 November 2004 - 16:13

Quote:

Origineel geplaatst door Marc (Marc)

(liefde maakt blind?)

Heyyy, die Marc. Leg eens uit. Doel je op misschien op mijn echtgenootverheerlijking? I worship the ground he walks on, haha. Dat moet voor een excorpslid & vrouwenliefhebber toch een feest van herkenning zijn.
Maandag, 29 November 2004 - 16:17
ProfileMarc (Marc)
vrouwenliefhebber?
ik ben zo enorm vrouwvriendelijk!

Ik zet het vuilnis buiten en zij doet de rest -vrij naar de radioreclame voor echtemannen.nl

maar je had direct door waar ik op doelde (niet blond dus?)
Maandag, 29 November 2004 - 16:46
Had jouw ingewikkelde cryptogrammetje inderdaad meteen door hoor echtmannetje... Mooi eigenlijk hoe jij in een zin aan je eigen "werk" een zeker niveau weet toe te kennen door bij de ander datzelfde niveau niet te vooronderstellen ;) Ben alleen een beetje teleurgesteld in je clichématige verwijzing naar een zekere haarkleur.
Maandag, 29 November 2004 - 17:16
ProfileMarc (Marc)
Mooi eigenlijk hoe jij in een zin aan je eigen "werk" een zeker niveau weet toe te kennen door bij de ander datzelfde niveau niet te vooronderstellen
--
Dit lijkt me 'slachtofferpresentatie'.
Nergens vooronderstelde ik dat jij dat nivo niet had, sterker nog, ik vooronderstelde -terecht- dat jij direct zou begrijpen waar ik het over had.
Maandag, 29 November 2004 - 18:35

Quote:

Origineel geplaatst door Marc (Marc)

Dit lijkt me 'slachtofferpresentatie'.
Nergens vooronderstelde ik dat jij dat nivo niet had, sterker nog, ik vooronderstelde -terecht- dat jij direct zou begrijpen waar ik het over had.

}

Eeeh...het was toch eigenlijk een compliment. Stiekem verpakt in een slachtofferpresentatie (zwaarrrr), dat wel. Maar ik neem mijn woorden nu graag terug. Flattery will get you anywhere :)
Maandag, 29 November 2004 - 21:55
Ah, ik zie nu pas dat je mij hebt gequoot met weglating van 1 relevant elementje...;) Ben dus toch (jouw) slachtoffer.

Nou zo kan-ie wel weer.
Tijden zijn plaatselijk (NL). Admin · Verplaats · Sluit · Verwijder
Klik hier...