Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Welkom bij het Marokkaans forum van Maghreb.NL, dé ontmoetingsplaats op Internet om te discussieren over Marokkaanse zaken. U kunt hieronder zelf een nieuw onderwerp plaatsen. Ook kunt u meedoen aan discussies of ervaringen uitwisselen in diverse fora. Maak hier een account aan.

#1 04-05-2006 01:27:09

coelho
Lid
Bijdragen: 2

5 mei: Debat Bevrijdingsfestival Utrecht

[img]http://www.maroc.nl/photopost/data/501/15mei.jpg[/img]
Vrijdag 5 mei
Bevrijdingsfestival Utrecht
Park Transwijk, Utrecht
Toegang: gratis
Tijd: 14.00 – 17:00

Mag je zonder reden geweigerd worden bij een discotheek? Moeten hoofddoeken op scholen verboden worden? Wat doe jij als een onbekende op straat in elkaar geslagen wordt?

Op het terrein van het Bevrijdingsfestival te Utrecht staat een tent waarin een panel en jongeren met elkaar de verbale strijd aan zullen gaan voor de vrijheid. Vanaf 14:00 tot 17:00 zullen debatrondes worden afgewisseld met dicht-, dans-, muziek- en theateracts.

Routebeschrijving
Park Transwijk kun je bereiken vanaf het centraal station met de sneltram richting IJsselstein en Nieuwegein of met stadsbus Lijn 7 (richting Kanaleneiland), uitstappen halte Vasco da Gamalaan.
[img]http://www.bevrijdingsfestivalutrecht.nl/img/kaart_park-transwijk.gif[/img]

Acts
- Gerard Akse (Poëzie)
Een aantal jaar geleden heeft Gerard Akse een prachtige hoofdrol mogen spelen in het Marokkaanse toneelstuk "de boot" onder regie van Mustafa Ayned. Uit deze tijd dateert zijn echte dichterschap. De gedichten die toen ontstonden, liggen aan de basis van mijn poëziepassie, die ik niet meer los kan laten. Centraal thema in mijn poëzie is de "reizende mens". De mens die om welke reden dan ook zijn land verlaat en gaat wonen in een ander land. Wat gebeurt er met hem? Wat betekent het om in of tussen twee landen in te wonen en te leven en vooral er het beste van te maken? Het klinkt misschien gek, maar ik voel me thuis in de wereld. Ik heb van die wereld zoveel gezien en daar zoveel meegemaakt, dat ik in zeer verschillende situaties kan functioneren zonder mij zelf te verliezen, in tegendeel daar zelfs van te genieten.

- Akke Jan en Younes (Rap)
Younes is een Marokkaanse jongen van 14 jaar oud. Hij luistert naar hiphop vanaf z'n tiende maar begon zelf rapteksten te schrijven toen hij twaalf jaar oud was. Younes rapt ondanks zijn jonge leeftijd al teksten waar je u tegen kan zeggen. Onderwerpen als de liefde, frustraties, eerlijkheid en politiek zijn dan ook vaak de zaken waar Younes zich mee bezig houdt. Ook speelt Younes een grote rol in het toneelstuk 'Yemma yemma, wat een dilemma' waar hij als spreekmeester en frontman het verhaal met het publiek doorloopt. In dit stuk laat hij zijn muzikale talent ook zien samen met zijn rapmaatje Akke (Akkefietje).
Akkefietje is een rapper die oorspronkelijk een band achter zich heeft staan. Akke zit in de band 'Djimbop' die hiphop mengt met invloeden van Rock en Jazz. Akke is een jongen van 19 jaar oud en is nu ongeveer 5 jaar bezig met rappen. Hij schrijft teksten voor zichzelf maar ook voor goede doelen zoals United Smile, die de positieve verandering in de Nederlandse samenleving belicht. Akke vindt het een uitdaging om samen met Younes op het podium te staan aangezien het leeftijdsverschil toch vrij groot is. En ze hebben zin om 5 mei te knallen!

- Maghrebaan - Abdelaziz Ajaarouj  (Gedicht / Rap)
Maghrebaan is een Marokkaanse performer die zijn publiek perfect weet te amuseren met vlijmscherpe gedichten en raps. Hij schetst op een komische manier een beeld over het leven in Nederland. Hij is de jongste ooit die deel heeft genomen aan het Crossing Border festival, het grootste literaire festival van Europa. Op zijn viertiende won hij al de Elhizjra-literatuurprijs. Niet voor niets is hij vorig jaar (2005) tot beste amateur-kunstenaar van de stad Utrecht uitgeroepen. Zijn houding is bescheiden, zijn woorden met zorg gerangschikt, zijn performance een brok genot om niet te missen!

- Rapagraf (Turkse Rap)
Rapagraf is jonge groep rappers uit Utrecht steeds meer van zich laten horen. Ze hebben een rauwe emotionele teksten, vertolkt in het Turks.

- Mad Moves (Breakdance)
Mad Moves is een breakdanceformatie die al eerder van zich heeft laten
horen. Op diverse gelegenheden toonden zij hun spektakel. Eerder werden zij
tweede op het kunstbende talentenjacht. Spanning, actie en muziek is wat hen
bij elkaar brengt. In hun battles overtreffen zij elkaar in het kunnen en
doen. Wie deze jonge, lenige heren niet kent, zou zeker kennis met hen
moeten maken.

- Megan de Klerk (Zang)
Megan de Klerk is net zestien jaar oud geworden. Ze volgt het derde jaar VMBO richting administratie. En heeft twee culturele seizoenen de popopleiding gevolgd bij theater de Kom in Nieuwegein. Tijdens deze opleiding is ze voor het eerst de podia opgegaan in
jongerencentra en bij lokale popfestivals. Daarnaast heeft ze gezongen bij verschillende theatervoorstellingen zoals Fragile in theater de Kom en Vlucht door de Wereldculturen in het Fulcotheater te IJsselstein. Ze heeft ook nog een workshop gevolgd bij Rajae el Mouhandiz, waarna ze met een live band mocht optreden bij Marmoucha Lounge M in Paradiso te Amsterdam. Dit jaar is ze voorzichtig begonnen wat toneelervaring op te doen. Dit in een stuk onder regie van Chaib Massaoudi.

Verdere informatie:
Op het festivalterrein wordt een festivalmarkt ingericht met kramen van War Child, Amnesty International, Mensen in Nood en enkele andere organisaties. Tevens is er uitgebreide catering aanwezig. Daarnaast zijn er diverse standjes met sieraden en kleding. Het Bevrijdingsfestival Utrecht 2006 wordt om 22.30 feestelijk afgesloten met een groots vuurwerk

Uitgebreide informatie over het bevrijdingsfestival in Utrecht is te vinden op de website www.bevrijdingsfestivalutrecht.nl.

Contact en informatie:
info@tawiza.nl
www.tawiza.nl

Bulletin Board voettekst