Sinds oktober 2007 zijn de wekelijkse vluchten vanuit Amsterdam – Al Hoceima van de Marokkaanse vliegtuigmaatschappij RAM, stopgezet. De Marokkaanse gemeenschap ontving sterke signalen dat deze lijndienst wordt opgeheven. Reden hiervoor is niet gegeven. Diverse Marokkaanse organisaties, verenigd in de landelijke actiegroep voor behoud van de lijndienst Al-Hoceima – Amsterdam, vinden dit voornemen onacceptabel. Hiermee worden veel Nederlandse reizigers van Marokkaanse afkomst de dupe van deze pijnlijke maatregel.
Daarom roepen zij iedereen op tot een demonstratie tegen het schrappen van de lijndienst Al Hoceima – Amsterdam. Deze vindt plaats op zaterdag 26 januari om 15.00 uur bij de Ambassade van Marokko, Oranjestraat 9 in Den Haag. Om 19.30 uur volgt een debat met vier Marokkaanse Kamerleden o.a. Najib Al Ouazani, Mohamed Laaraj, Tarik Yahya en Said Chaou over deze zaak in het Bowlingworld Zuiderpark, Mr. P. Droogleever Fortuijnweg 79 Den Haag.
De Marokkaanse overheid en haar instituties hebben de laatste jaren de mond vol van ontwikkeling van achtergebleven regio’s in Marokko. Er wordt een discours gebezigd waarbij achterstelling en isolement op maatschappelijk en economisch vlak voor bepaalde regio’s zou worden opgeheven. Dit zou in het bijzonder gelden voor de Rifstreek, het herkomstgebied van de meeste Marokkanen in Nederland. Echter, met de afschaffing van de lijndienst Al Hoceima – Amsterdam moeten wij constateren dat de verantwoordelijken ons alleen maar holle frasen verkopen.
Het schrappen van desbetreffende lijndienst is vooral pijnlijk voor een groot deel van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Zij draagt met een substantiële bijdrage aan de ontwikkeling van Marokko. Maar zij krijgt daar niks voor terug. Om maar te zwijgen over andere problemen die Marokkaans-Nederlanders ondervinden met Royal Air Maroc zoals vertragingen, overboekingen, de hoge tarieven en de wijze van communicatie. Veel reizigers worden in het Arabisch en Frans aangesproken terwijl de meesten van hen deze talen niet of onvoldoende beheersen.
Met de demonstratie eist de actiegroep onder meer:
ï¶ afzien van de afschaffing van de lijndienst Al Hoceima – Amsterdam,
ï¶ verlaging van de hoge prijzen van de tickets die voor deze lijndienst geleden,
ï¶ einde maken aan de structurele problemen zoals vertragingen en overboekingen,
ï¶ verbetering van de service en de communicatie naar de reizigers toe door toegankelijke talen te gebruiken (Tamazight en Nederlands).
Demonstratie voor behoud lijndienst Al-Hoceima – Amsterdam
Zaterdag 26 januari om 15.00 uur
Ambassade van Marokko, Oranjestraat 9 in Den Haag
Geachte Demonstranten,
Er zijn een aantal punten waarmee ik jullie wil steunen. Echter zijn er ook een aantal die een brug te ver zijn.
ï¶ afzien van de afschaffing van de lijndienst Al Hoceima – Amsterdam,
Je moet goed in de gaten houden dat de RAM op deze lijn waar niet veel mensen gebruik van maken verlies kan beteken voor een groot bedrijf als de RAM. Amsterdam- El Hoceima wordt met name in de zomermaanden gebruikt. Het is nog maar de vraag of dat deze lijn voor de zomermaanden alleen wel rendabel kan zijn voor RAM. We weten allemaal wat er met de kosten van olie (in dit geval kerosine) gebeurt. Aan de andere kant heeft de RAM haar morele verantwoordelijkheid om de migranten in nederland gebruik te laten maken van deze lijn zodat het reizen vergemakklijkt wordt. De RAM zal binnen nu een een korte periode geprivatiseerd worden en dat betekent dat de aandeelhouders alleen willen investeren in rendabele lijnvluchten. Dit betekent dat er meer geinvesteerd kan worden in Nador airport.
ï¶ verlaging van de hoge prijzen van de tickets die voor deze lijndienst geleden, Hiermee ben ik het wel mee eens. ook al zijn de kerosinekosten hoog dan nog zijn de kosten voor een ticket overdreven duur. Oplossing hiervoor is dat de lokale en landelijke autoriteiten in Marokko meer bedrijven moeten toelaten tot El Hoceima Airport.
ï¶ einde maken aan de structurele problemen zoals vertragingen en overboekingen, MEE EENS
ï¶ verbetering van de service en de communicatie naar de reizigers toe door toegankelijke talen te gebruiken (Tamazight en Nederlands).
Dit gaat voor mij te ver, omdat in marokko veel berbertalen en dialecten gesproken wordt. Het Arabisch is hoe je het went of keert de enige oplosmiddel om de communicatie onderling te realiseren. Dat de meesten in nederland geen Arabisch spreken is algemeen bekend. Men spreekt thuis geen woord Arabisch en ik denk dat men koppig is om Arabisch te leren. RAM is nu bezig om haar personeel beter Engels te laten spreken. Dit kost geld. Laat staan personeel het nederlands te leren. Dit gaat te ver. De Marokkanen moeten juist het Arabisch proberen te leren. Want de service is er wel. Wij (de klanten zijn ook niet makkelijk)
inderdaad is niet eerlijk, er wonen genoeg mensen die uit rif komen.
de prijzen zijn zo hoog, de vertragingen zijn zo belachlijk lang.
maar ik ben niet meens dat ze moeten eisen dat de berberse taal gesproken moet worden, dat vind ik belachlijk voor worden.
maar de vlucht richting Rif moet blijven. het blijft een Arabisch vliegtuig
Vlieg met de Jet Air Fly het is goed koop en de service is perfect , laat die RAM doodvallen stelletje bloedzuigers, die zijn rijk geworden door ons wij Marokkanen hier in Europa.
@ Le Parisien,
RAM is een van de grootste bedrijven van Marokko. Elk ander vliegmaatschappij zou in plaats van lijndiensten te schrappen meer vluchten inzetten. Dat het op die lijn alleen zomers druk is moet geen argument zijn om deze te sluiten. Men zou de prijzen kunnen verlagen dan zoudener JUIST meer mensen gedurende het hele jaar gebruik maken van deze lijn. M6 heeft in 2007 het startsein gegeven voor de ontwikkeling van de Rif, waaronder het uitbreiden van de luchthaven in El Houceima. Als RAM dan dit soort lijndiensten schrapt zonder enige opgaaf van reden, wat zeer in de lijn is met de manier waarop RAM communiceert met zijn klanten, kan ik me voorstellen dat er geklaagd wordt. Als RAM zich als internationaal bedrijf wil profileren zullen zij meer moeten doen aan customer service/care. Dit houdt in dat ze specifieke doelgroepen beter moeten aanspreken. In dit geval is de taal van groot belang. Ik ben het een met initiatiefnemers dat, wanneer het merendeel van de Nederlandse Marokkanen niet de Franse of Marokkaanse taal machtig zijn, ze in ieder geval het Engels en eventueel het Berbers hanteren. Het argument van Le Parisien dat er meerdere dialecten bestaan in Marokko, is in dit specifiek geval niet relevant omdat mensen uit de Atlas of Soes niet naar el Houceima gaan. Ik pleit wel voor een universele aanpak, mensen die naar Marakkesh, Agadir etc vliegen zouden ook in het dialect terecht moeten kunnen.
RAM kan zich in ieder geval op verschillende punten verbeteren. Het is te vaak gebeurt dat vluchten om onduidelijke redenen geannuleerd worden en dat mensen vaak heel lang moeten wachten op informatie. Helaas weten veel passagiers op dat moment ook niet dat ze bepaalde rechten hebben. Ze hebben nl. recht op (afh, van de situatie) overnachtingen en maaltijden. Vaak wordt dat door RAM niet verteld. En als ze iets te eten krijgen is dan zijn dat vaak left overs.
Mijn laatste punt is dit. We hebben in Nederland marokkaanse vertegenwoordigers in het parlement die ook een vinger in de pap hebben. Zoals Khadija Arib. Ze zit in een comite in Marokko. ZIj zou haar nek moeten uitsteken om dit soort zaken aan te kaarten.!!
Ik weet niet of het zinvol is om opheldering te vragen bij de Marokkaanse ambassade betreffend behoud lijndienst Amsterdam – Al Hoceima, aangezien zoals LeParisien terrecht zegt dat RAM binnen nu een een korte periode geprivatiseerd zal worden. De overheid zal een minderheisaandeel hebben in RAM (een vereiste, aangezien RAM binnen een korte termijn zal aansluiten bij een van de drie grote luchtvaart alliantie van samenwerkende luchtvaartmaatschappijen ) en dus ook een minderheidszeggenschap, dus ook wat betreft de andere koers die RAM lijkt te varen.
Ik deel jullie mening wat betreft het behoud van wekelijkse lijdiensten vanuit Amsterdam – Al Hoceima , maar een demonstratie bij een RAM kantoor in de vier grote steden zet naar mijn inziens meer zoden aan de dijk dan een demonstratie bij een Marokkaanse ambassade.
Geachte Demonstranten,
ja dat klopt Sinds oktober 2007 omdat ze zijn aan uit berijden dat duurt meer dan jaar.
Best wat je kan doen zuinige auto kopen dan naar marokko gaan
ik ben helemaal mee eens met jullie.
maar dat de Berbers taal verplicht moet worden gesproken door het personnel vind ik belachlijk voor worden. leer Arabisch of Frans