De grootste islamitische bank is in de maak

De Al Baraka Banking Group uit Bahrein wil nog voor het einde van dit jaar met een beursgang een kapitaal van 3 miljard dollar ophalen. Dat heeft Adnan Yousuf, voorzitter van Al Baraka Banking Group en de Union of Arab Banks, gezegd tegenover de Saudi Gazetti. Met die beursgang zou Al Baraka de grootste islamitische bank van de wereld worden.

Sheikh Saleh Kamel, voorzitter van Al Baraka, zou al een tijdlang gesprekken voeren met potentiële investeerders. Al Baraka maakte vorig jaar bekend dat de islamitische bank een kapitaal van 10 miljard dollar wou opbouwen. Dat geld zou moeten samengebracht worden door beursintroducties en private investeerders., meldt de website Express.be.

Adnan Yousuf benadrukte dat gewacht werd op het geschikte ogenblik om de bank te lanceren. Omdat het islamitisch bankieren, waarbij financiële transacties moeten gebeuren volgens de regels van de koran, aan populariteit wint, staat de sector volgens Yousuf voor een belangrijke periode van groei.

10 REACTIES

  1. Peter,

    Rente is verboden en komt niet voor bij Islamitische bankieren, lees goed, Islamitisch bankieren en komt niet met hypocrieten die daar misbruik van maken.

    ten tweede, heb jij bewijzen dat halal slachten, volgens de manier van onze geliefde profeet sala Allaaho 3alayhi wasalam, wreed is of dat de dieren wreed lijden?

    In afwachting van je bewijzen, verblijf ik,

  2. dat het goed gaat met veel banken veel islamitische landen is doordat ze worden gebackt door staatsbanken en funds die een surplus hebben door corrupt regeringshandelen en/of flinke hoeveelheden grondstoffen. veel islamitische banken worden ook door landen met een risico en controlesysteem zoals binnen de eu geboycot, dit ivm onder andere juist financiering van ongewenste zaken. begrijp me niet verkeerd, ethisch handelende banken zoals ook wel bij andere religieus geinspireerde banken te zien zijn, vallen te prijzen. maar het valt als geheel niet op te hemelen, want daarmee loop je over heel wat slachtoffers heen. om maar met het meest bekende voorbeeld te komen: de pakistaanse bcci was 1 van de grootste internationale spelers in de bankenwereld, praten we over 20/30 miljard aan activa. (dus dit artikel klopt op een aantal punten niet) echter, deze storte geleidelijk aan als een kaartenhuis in elkaar nadat duidelijk werd waar ze zich allemaal mee bezig hielden.

    het ligt ook voor de hand dat islamitische banken hun geld vooral in het buitenland investeren, al het geld investeren in eigen land zou op termijn leiden tot ondermijning van de dictatoriale regimes… met name de elite zal hier dus van profiteren + de plekken op deze aardbol die het economisch al beter hebben. de laatste hype voor de abu dabi staatsbank bijvoorbeeld zijn oa investeringen in vastgoed in toplocaties in europa. het is best een grote issue omdat statefunds en hun onderkoepelende vleugels hun geld ook lijken in te zetten ivm politieke motieven. (trouwens ook niet erg ethische motieven) europa en de vs houden de investeringen dan ook sterk in de gaten, zo is de koop van een complete haven in de vs een tijd terug maar tegengehouden.

  3. bij kosjer en halal slachten volgens joodse en islamitische regels moeten de dieren vastgemaakt worden. daarna worden ze 180 graden gekanteld en moet in één haal de slokdarm, slagaderen en de luchtpijp worden doorgesneden. door de industriële manier waarop het nu gebeurt, gaat heel vaak iets mis. daarna worden de dieren opgehangen om te ‘verbloeden’, waarbij ze nog lang naschokken en spartelen.

    dierenwelzijnswetenschap heeft aangetoond dat dit onnodig extra dierenleed veroorzaakt. het ”extra” onaangename zit em in het gegeven dat weliswaar opeengepakt zitten in een loods of op een lopende band vervoerd worden onnatuurlijk en onaangenaam is, maar bij ritueel slachten het dier bij kennis is en dus hun slachting aan zien komen + de hersenfuncties blijven aantoonbaar nog korte tijd aanwezig na het slachten. (wat dus kan worden verergerd door het industriele tempo en de fouten die daarmee gepaard gaan)

  4. Er is een verschil tussen banken uit islamitische landen en islamitische banken. De voorbeelden genoemd (bcci, etc.) zijn banken uit islamitische landen die verder fungeren als westerse banken. Dus met rente, etc. Islamitische banken die gestoeld zijn op islamitische principes zijn schaars. Het stoelen op risico bij investeringen in handel en niet op “veilige” rente zorgt ervoor dat islamitische banken, mits goed uitgevoerd, gegarandeerd zijn van succes op de lange termijn.

  5. Juist Ali,

    @ravinder, je weet niet waar je het over hebt. je hebt geen kennis over het Islamitisch slachen en hoe Allaah via de profeet Mohammes sala Allaaho 3alayhi wasalam de mensen heeft opgedragen hoe te slachten. Immers, Allaah heeft kennis over wanneer een dier leidt en niet een of ander ‘deskundige’ op aarde.

    Het heeft niet alleen te maken met slachten uiteraard. Islamitisch slachten heeft heel veel voorwaarden, bijvoord de vereiste leeftijd van het dier, de gezondheid van het dier, de plek waar het dier wordt geslacht, de mes die er wordt gebruikt, de richting tijdens het slachten, de uitpsraken die gedaan dienen te worden door de slachter, etc etc etc.

    Indien je wel kennis daarovber hebt, graag die kennis met ons delen. Uiteraard kennis uit Koran en de Soennah.

    Rachid

  6. ze zijn hoe dan ook spelers binnen een kapitalistische economie globaal bekeken, daarbij investeer je nu eenmaal met kapitaal. het heffen van klein bedrag kan je zien als natuurlijke compensatie voor het risico wat een investeerder loopt en prikkelt om van een bedrijf een succes te maken. dat daarvan geen misbruik mag worden gemaakt met woekerrentes lijkt me evident. wat dit soort banken in de praktijk betreft: er worden constructies bedacht die geen rente mogen heten, maar het in feite wel zijn! winstuitdelingen in plaats van rente die ophouden nadat de lening is terugbetaald, dat soort zaken. de banken moeten wel op de een of andere manier een vergoeding krijgen, anders krijg je een soort van communistisch systeem waarbij het niet mogelijk is om volwaardig deel te nemen aan de wereldwijde markteconomie. veel beter kan je op wat modernere wijze kijken naar de intentie en dat is geen woekerrente…

  7. rachid, al die punten die je noemt raken de kern van het probleem totaal niet. Waar het om gaat is de hoeveelheid leed die een dier doorstaat tijdens een rituele slachting. Verder is het zo treurig dat je aangeeft dat als ik geen antwoord heb die zijn bron heeft in de islam deze niet acceptabel is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.