Moslims zijn aarzelende orgaandonoren maar ontvangen gretig’ luidt een van de krantenkoppen die gaat over de bevindingen van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie, schrijft Kerknieuws.nl. Er wordt beweerd dat moslims minder vaak donor zijn en minder vaak geregistreerd staan in het Donorregister dan de gemiddelde Nederlander. Hun minder positieve houding lijkt (deels) te maken te hebben met onzekerheid over het standpunt van hun religie.
Wat zou deze ‘onzekerheid’ inhouden en mag je van de islam een orgaan afstaan? Medewerkers van de website Nieuwwij.nl bezoeken de familie Gökçe. Vader Atif Gökçe heeft een nier ontvagen van zijn vrouw Sevil en is zeer gelukkig met haar en zijn derde leven.
Ja sorry hoor maar ik vind dit echt niet doneren zoals doneren bedoelt is, ze redt haar man. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat de islam zegt over donor zijn aan vreemden
[…] […]
Islam is erg duidelijk als het gaat over hypocrisie. Als je een nier, long of andere orgaan nodig hebt, dan wil je zeker een donor die je leven redt. En de Islam wil dat je ook hetzelfde doet. Voor een ander wensen wat je voor jezelf wenst!
taza
Wat de Islam daar over zegt? in de 7e eeuw konden er nog helemaal geen transplantaties van organen worden uitgevoerd.
Alles wat daar over gezegt word nu is door mensen bedacht, en niet door djibril gesproken.
Jaba en anderen,
Oordelen over een bepaalde kwestie in de Islam halen we uit verschillende bronnen, als eerste de Koraan natuurlijk, de alidjaam3, al-Qiyaas etc…
Over deze kwestie hebben natuurlijk de geleerden al gesproken.
Alle geleerden zijn het met elkaar eens dat bijvoorbeeld een nier geven aan een ander om zijn leven te redden (met de wil van Allah uiteraard) absoluut toegestaan is.
Maar je lichaamsdelen beschikbaar stellen als je al dood bent, zijn er 2 verschillende meningen onder de geleerden. Er zijn geleerden die zeggen dat het toegestaan is en anderen weer niet.
En het is aan de Moslim zelf te bepalen met welke uitspraak hij zich kan invinden. Ben je overtuigd van de bewijzen van de geleerden die het toestaan, dan moet je het doen. Ben je overtuigd van de anderen geleerden die het verbieden, dan moet je het niet doen. Zo simpel is het en zo simpel is de Islam.
Waar moeten we moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Rachid
Idd, een geleerde is ook maar een mens die zijn interpertatie geeft en meer ook niet.
Daarom zijn veel geleerde ook niet goed, omdat ze de woorden van djibril express verkeerd uitleggen.
Daarom is het ook beter om zelf na te denken, en niet zomaar deze geleerden te vertrouwen.
Jaba,
Je zegt letterlijk:
1. Veel geleerden zijn niet goed.
– Mijn vraag is aan jou: Waarom denk jij dat veel geleerden niet goed zijn? Geleerden hebben hun hele leven (tientallen jaren) zich ingezet om kennis te vergaren en jij zegt dat ze niet goed zijn. Daarom ben ik benieuwd naar jou antwoord.
2. Je zegt dat een geleerde geeft zijn eigen interpretatie.
-Mijn vraag is: Hoe kom je daarbij? dat is natuurlijk onzin. Ben benieuwd.
3. Geleerden leggen de woorden van Djibril, dus de woorden van Allaah, express verkeerd uit.
-Weet je dat degene die de woorden van Allah express verkeerd uitlegt, dus over Allah liegt ongeloof is begaan. Met ander woorden, veel geleerden zijn ongelovig geworden door over Allah te liegen. Hoe kom je erbij dat ze over Allah liegen?
4. Je zegt daarom is beter om zelf na te denken over bepaalde kwesties. Als ieder moslim eigen gedachte en interpretatie over de Islam of bepaalde kwesties heeft, hoe zou dan de Islam eruit zien? Is het niet de profeet sala Allaaho 3alayhi wasalam die met de boodschap en de richlijnen kwam? Zijn het niet de metgezellen die de Islam verder de zuivere Islam hebben verspreid? Zijn het niet de geleerden die de kennis over de Islam van de profeet sala Allaaho 3alayhi wasalam hebben geërfd? Zij zijn de erfgenamen van de profeet sala Allaaho 3alayhi wasalam.
En als laatste wil ik zeggen dat het bekritiseren van geleerden niet nieuw is. Dat is waar een geleerde mee moet leven. Immers de profeet sala Allaaho 3alayhi wasalam heeft ook genoeg kritiek gekregen en toch heeft Allah hem omgedragen om door te gaan, hetgeen wat onze geleerden vandaag de dag ook doen.
Verder wil ik zeggen dat ieder Moslim eerst moet nadenken voor hij/zij met kritiek komt tegenover geleerden.