Deense overheid haalt kind weg bij ouders na vermoedens radicalisering

15-jarige jongen weggehaald bij oudersDe Deense autoriteiten hebben een 15-jarige jongen bij zijn ouders weggehaald omdat ze vermoedens hebben dat de jongen gaat radicaliseren. Aanleiding voor de zware maatregelen is het feit dat de ouders de jongen naar een ‘radicale moskee’ zouden brengen. Dat meldt de NOS.

De autoriteiten vermoeden dat die moskee een plek is waar jongeren radicaliseren. Zo zou de moskee weigeren om afstand te nemen van IS.

De ouders begrijpen de maatregelen niet en doen er alles aan om hun kind uit handen van de overheid te halen. Hun advocaat snapt niet dat de autoriteiten zo ver gaan, alleen vanwege vermoedens. (Bron/ lees verder: de NOS en Ekstrabladet.dk (voor video))

6 REACTIES

  1. Als de vermoedens juist zijn dat binnen de moskee sprake is van radicale ideeën, moet de overheid overgaan tot sluiting van die moskee. Het kind weghalen van de ouders en moskee niet sluiten is met elkaar in tegenspraak.

  2. teeds meer leraren hebben moeite de Holocaust te bespreken in de klas. Moslimkinderen haten dit onderwerp. De ChristenUnie houdt vandaag een rondetafelgesprek met leraren, joodse organisaties en vertegenwoordigers van de moslimsgemeenschap in de Tweede Kamer over dit probleem.

    Ik ken hun cultuur, ze geloven mij eerder dan een blonde vrouw
    Leraar Wissam Feriani
    Zegt de leraar ‘Joden’, zeggen leerlingen ‘Gaza’. Zegt de leraar ‘Holocaust’, zeggen leerlingen ‘allemaal bullshit’. Wissam Feriani, leraar burgerschap op het roc van Amsterdam, heeft het allemaal gehoord. ,,De joden krijgen altijd de schuld. ‘Ze horen er niet,’ zegt een aantal leerlingen dan. Dat is moeilijk.”

    Het verhaal van Feriani staat niet op zichzelf. Steeds meer leraren klagen dat het lastig is onderwerpen als de Holocaust te bespreken in de klas wegens de bezwaren van veel moslimleerlingen.

    ,,Als ik dan hoor dat Holocaustoverlevende Bloeme Evers op sommige scholen geen gastlessen meer durft te geven, dan schrik ik daarvan,” zegt ChristenUnie-leider Arie Slob. ,,Het is niet te verkroppen dat in het jaar van de zeventigste herdenking van de Holocaust het antisemitisme in Nederland toeneemt.”

    Volgens Feriani komen de emotionele reacties van zijn mbo-studenten voort uit onwetendheid. ,,Je probeert dan hun manier van denken te beïnvloeden. De kennis bij te spijkeren door het bespreekbaar te maken, dan gaan ze nadenken.”

    Pluspunt
    Ruim de helft van Feriani’s leerlingen is moslim, hij zelf ook. ,,Dat is een pluspunt. Ik ken hun cultuur, ik weet hoe ik ze moet benaderen. En ik ben een man. Ze geloven mij eerder dan een blonde vrouw.”

    In de tijd dat Slob zelf leraar geschiedenis en maatschappijleer was, was het ergste wat hij meemaakte dat een leerling niet geïnteresseerd was. ,,Je moet als leraar altijd over een barricade heen om de leerling te bereiken. In dit geval moet je ook nog eens over een ideologische barricade heen. Maar het laatste wat je moet doen is het níet bespreekbaar maken. We willen weten wat we vanuit de politiek kunnen doen om leraren daarbij te helpen.”

    De schoen wringt bij tijdgebrek, zegt docent Feriani. De Algemene Onderwijsbond ziet dat ook. ,,De één moet worden bijgespijkerd met wiskunde, de ander moet worden geholpen met vreemde ideeën,” zegt een woordvoerder. ,,Dat kost tijd. Maar het moet niet een exclusief probleem van het onderwijs worden.”

    Tweede Wereldoorlog
    Hoeveel leraren moeite hebben de Tweede Wereldoorlog te behandelen in de les, is niet bekend. Er is geen centraal meldpunt en ook de onderwijsbonden houden er geen cijfers van bij. Signalen zijn er wel, bevestigt middelbareschoolkoepel VO-raad, die de zorgen van de ChristenUnie herkent.

    Het probleem groeit de laatste tijd, zegt creatief directeur Kai Pattipilohy van culturele organisatie Diversion. ,,Wij horen ook dat leerlingen bij de behandeling van de Holocaust zeggen: ‘meester, u zegt het wel en ik zal het ook opschrijven bij mijn proefwerk, maar u staat toch aan de kant van de joden’.”

    De Amsterdamse organisatie laat jonge homoseksuele, islamitische en joodse rolmodellen gastlessen geven over onderwerpen waar een taboe op rust. Een rolmodel kan dan helpen, stelt Pattipilohy. Een leerling die boos is over wat er gebeurde in Gaza afgelopen zomer, weet vaak het verschil niet tussen de Israëlische politiek en iemand die joods is.

    ,,Je moet de leerlingen een spiegel voorhouden. Als je wilt dat je moeder met een hoofddoekje over straat kan, dan moet een jood ook een keppeltje kunnen dragen. Als je dat goed doet, fluiten de leerlingen een medeleerling die een antisemitische opmerking maakt zelf terug.”

    Moet de Nederlandse overheid ook eens gaan doen om het Marokkaans paljas weg te halen en in interneringskampen onder te brengen. Niet erg hoor want dat doet de Marokkaanse overheid ook met vluchtelingen uit Afrika. Steeds weet het Marokkaans schorem een slechte indruk achter te laten.

  3. Weet je wat het is. Ik heb gewoon een dildo in men reet nodig. Een dildo met explosieven erin en als ik men hoogtepunt bereik dat het ontploft… Maar het liefst wordt ik genomen door meerdere behaarde moslims. Alleen willen ze niks met me doen want het mag niet in de Islam. Dus wie heeft er een dildo met explosieven voor me. En nee..ik hoef geen blanke want die ben ik zat. Ik heb er al genoeg gehad maar vindt ze niks. Zelfs mijn hond doet het beter. .

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.