Boycot brengt Marokkaanse marktleiders in de problemen

1736

Sinds 20 april worden in Marokko drie basisproducten geboycot. Tot zo’n actie werd opgeroepen op sociale media. Het gaat om drie merken die marktleider zijn in hun segment en die rechtstreeks of onrechtstreeks banden hebben met het koningshuis.

Ten eerste gaat het om het melkmerk ‘Centrale’, dat eigendom is van de groep Danone en waarvan het industriële consortium van koning Mohammed VI 5% van de aandelen bezit. Dan is er het mineraalwatermerk ‘Sidi Ali’, dat eigendom is van de familie van Miriem Bensalah-Chaqroun, die voorzitter is van de Marokkaanse werkgeversorganisatie. Tenslotte is er de keten van benzinestations Afriquia. Die is eigendom van Aziz Ajanuch, de minister van Landbouw en Visserij en een intieme vriend van de koning.

Uit een peiling blijkt dat zo’n 80% van de bevolking de boycot respecteert als protest tegen de prijsstijgingen. Een poging om de producten nu met grote kortingen aan de bevolking te slijten, lijkt ondertussen mislukt. In de supermarkten van de keten Marjane (tevens eigendom van het consortium van Mohamed VI) bleven zowel de melk ‘Centrale’ als het water ‘Sidi Ali’ zo goed als onaangeroerd.

Hoewel de bedrijven hun omzet direct zien verminderen en hun beurswaarde met elk bijna 6% zien dalen, communiceren ze zelf voorlopig niets over de impact van de boycot. Ook de lokale pers, waar de drie merken dan ook de grote adverteerders zijn, rapporteren niets over de boycot. (Lees verder: Express Business)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.