Bij uitzendbureaus lijkt discriminatie een wijdverbreid probleem. Kandidaten met een ‘vreemde’ of buitenlandse naam die hun cv opsturen, komen in meer dan een kwart van de gevallen niet in de kaartenbak terecht.
Dat concludeert de website CVSter na eigen onderzoek. De online sollicitatiehulp stuurde honderden nep-cv’s naar bedrijven, en hield met speciale software bij of de e-mails en bijgevoegde cv’s werden geopend, bericht De Telegraaf.
Resultaat: als de sollicitant een buitenlands ogende naam heeft, nemen medewerkers van uitzendbureaus in maar 71% van de gevallen de moeite om het cv te bekijken. Een ’Nederlands’ cv wordt altijd gelezen. Daarmee bezondigen uitzenders, die zichzelf graag afficheren als opstapje voor mensen die moeilijk aan een baan komen, zich opnieuw aan discriminatie.
Het is zeker niet voor het eerst dat uitzenders op discriminatie worden betrapt. Het tv-programma Radar onthulde onlangs nog dat uitzendbureaus in Nederland massaal discrimineren op afkomst, als de opdrachtgever erom vraagt.
In een campagnefilmpje van Nida voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart, belden (zogenaamde) ondernemers met uitzendbureaus voor nieuw personeel. En daar vroegen ze juist om geen witte Nederlanders:
Hoe zou dat toch komen?