Moskeebestuurders uiten kritiek op jaarverslag AIVD: wantrouwen groeit

103

Een ruime vertegenwoordiging van Nederlandse moskeebestuurders uit vrijdag in dagblad Trouw kritiek op inlichtingendienst AIVD, die naschoolse lessen Arabisch en het islamitische onderwijs in moskeeën als radicaal bestempeld. Dat is niet terecht, zeggen de moskeebestuurders. Daarnaast werkt het demonisering in de hand en leidt het tot een groeiend wantrouwen onder moslims jegens de overheid.

In het eerder deze maand uitgekomen jaarverslag van de AIVD, werd geschreven dat “antidemocratische invloeden” in naschoolse lessen Arabisch en het islamitische onderwijs in moskeeën “wijdvertakt” zijn en dat er bijna geen alternatieven zijn voor lessen waarin radicaal gedachtegoed gepredikt wordt.

Abdelhamid Bouzzit van SIORH, waar 32 Marokkaanse moskeeën bij aangesloten zijn, wil dat de AIVD concreter wordt en uitlegt wat met “antidemocratische invloeden” wordt bedoeld. Bovendien zeggen de moskeebestuurders dat er voldoende alternatieven bestaan omdat vrijwel elke moskee wel lessen Arabisch en lessen over de islam aanbiedt. Volgens Bouzzit kan de boodschap van de AIVD averechts werken en kunnen anderen dergelijke teksten gebruiken om aan te tonen dat de Nederlandse overheid het op hen gemunt heeft. “Mij zul je dat niet horen zeggen, maar ik merk wel dat het wantrouwen tegen de overheid groeit.”

1 REACTIE

1. Wilders krijgt geld vanuit de USA notabene OM de democratie in Nederland om zeep te helpen en de bevolking tegen mekaar op te zetten!

Waarom wordt dat niet effe goed belicht en waarom wordt Wilders altijd vrijgesproken?? waarom zit de media altijd achter WIlders? Wie heft de touwtjes in handen bij de media? Is de media niet ook haatzaaiend?

Veel vragen waar de AIVD wat mee kan!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here